Piše: Jana Glavonjić
Dobrodošli u Ragnarok! SMITE Assault mapa je direktan 5v5 single lane okršaj, bez jungle camp-ova. Premisa dizajna mape je da je Fenrir skršio lance koji su ga vezivali i otpočeo Ragnarok u smrznutom Asgardu.
Assault je SMITE-ov random mode, gde se bogovi igračima dodeljuju nasumično umesto da ih sami biraju. Nema povratka u fontanu da biste se regenerisali u toku meča, tako da su healeri ovde izuzetno jaki, i stoga matchmaking sistem automatski dodeljuje jednog healer boga drugom timu ako je jedan nasumično pao u prvom. Igrači u lobiju mogu da razmene bogove međusobno ili da urade re-roll koji košta 250 Favora ili 25 Gemova. Sastav timova je jako bitan pa se naši prvi saveti odnose upravo na lobi.
Ako dobijete healer-a (kao healeri se u Assault-u računaju Hel, Chang’e, Ra, Aphrodite u Mage klasi, Sylvanus i Terra u Guardian klasi, i Guan Yu u Warrior klasi, mada postoje i bogovi koji se ne računaju kao healeri iako mogu da regenerišu sebe i druge, kao što su Cupid, Hades, i mnogi Warriori koji imaju self-heal), nikada i ni pod kojim uslovima ne radite re-roll jer su šanse da vam padne drugi healer izuzetno male. Tim koji re-rollom ostane bez healera u Assault-u gotovo da nema nikakve šanse da pobedi, osim ako nekim čudom ne uspe da pregazi tim sa healerom u prvih 5 minuta.
Takođe, ako se sa nekim zamenite, re-roll vam više nije dostupan, pa dobro pogledajte sastav tima pre nego što prihvatite zamenu. Poželjno je imati dva Mage-a radi lakšeg clear-a, jednog Guardiana da bude napred i započinje okršaje ili čuva svoje saigrače, i dva Physical damage božanstva različitih klasa. Warriori su u Assaultu jaki, i ako vam ne padne Guardian, mogu da igraju ulogu support-a, Hunteri su izuzetno poželjni najviše zbog toga što lako uništavaju ciljeve u vidu kula, feniksa i titana, dok su Assassini najslabiji od sve tri Physical damage klase u Assaultu jer je teško izdvojiti jednu laku metu u dugačkom lejnu dok je stalno okružena sa 4 druga igrača. Ipak, neki Assassini kao što su Thor, Serqet, Bastet i Awilix i drugi koji se ne oslanjaju previše na stealth već na brzinu mogu efektno da se koriste i u Assaultu.
Kada partija počne, igrači na raspolaganju imaju 3000 golda za kupovinu itema i 5 levela – dakle, ultimate skill je dostupan od samog početka. Assault je specifičan po tome što starter itemi koji koštaju 800 golda ili 2. rankovi itema koji su popularni u drugim mapama ovde i nisu naročito popularan izbor. 3000 golda je sasvim dovoljno za jedan ceo item i nekoliko potion-a, pa birajte šta vam treba u zavisnosti od klase koju igrate i pasiva koji item obezbeđuje.
Za Guardiane i one koji igraju supporta (što u Assaultu mogu biti Warriori ili čak Assassini ako drugog melee boga nema u timu), najbolji početak je jedan od dva protection itema sa aurom koja pomaže ostatku tima. Heartward Amulet obezbeđuje Magical Protection i dodatnu regeneraciju mane, pa ga je dobro uzeti prvog ako imate mana-hungry tim, dok Sovereignty daje Physical Protection i ima health-regeneration auru. U suštini, i Heartward Amulet i Sovereignty treba uzeti protiv izbalansiranih sastava, a od sastava vašeg tima zavisi koji ćete uzeti kao prvi item. Kao drugi item u Assaultu se gotovo uvek uzimaju neke čizme zbog movement speed, koju god klasu da igrate, a dalje build zavisi od sastava protivničkog tima.
Ako drugi tim ima healera, kao Guardian imate nekoliko opcija da mu ograničite sposobnosti: Pestilence je Magical Protection item koji ograničava regeneraciju neprijateljima u blizini za čak 20%, a od damage itema tu je Divine Ruin koji smanjuje heal za čak 40% onim neprijateljima koje pogodite nekim skillom.
U slučaju da se borite protiv basic-attack orijentisanog tima (dakle, više od jednog Huntera ili pripadnici Warrior i Assassin klase), dobar izbor je Witchblade koji vam daje Physical Protection i neprijateljima u blizini smanjuje Attack Speed i Power za 20% i 30%, kao i Hide of the Nemean Lion koji reflektuje 20% basic attack damage koji primite nazad na napadača.
Protiv izbalansiranih sastava, birajte između Spirit Robe ako vam treba Cooldown Reduction i Hide of the Urchin ako vam cdr nije potreban. Za jak physical protection tu je Mystical Mail, za magical protection Bulwark of Hope. Ako želite da imate malo damage-a, dobri izbori su Void Stone, Rod of Tahuti ili Polynomicon koje najčešće koristi Mage klasa, a za Sylvanusa nijedan build nije potpun bez Rod of Asclepius i Lotus Crown zbog toga što je on healer Guardian.
Relics: Ovo su aktivni itemi koji su besplatni i možete imati najviše dva. Nakon što im cooldown istekne, mogu ponovo da se koriste. Prvi može da se uzme na prvom levelu, a drugi na dvanaestom.
Generalno, u Assaultu treba uzimati Meditation na prvom levelu, jer on pruža regeneraciju 15% max health-a i 35% max mane za sve saigrače u određenom radijusu, pa sa 5 Meditation-a možete da regenerišete ceo tim za par sekundi između dve borbe ili da sa jednim spasete saigrača. Ipak, što se Guardiana tiče, ponekad vredi uzeti nešto drugo umesto Meditation-a, npr. Blink. Ares, Xing Tian i Ymir dosta zavise od Blinka i mada u teoriji možete da se odšetate do protivnika da biste iskoristili svoj CC na njima, mnogo je efektniji iznenadni napad.
Takođe, ako u timu već imate 4 Meditation-a a Blink vam nije potreban, kao Guardian možete uzeti neki defanzivni Relic kao što je recimo Shell, ili Curse za anti-heal i slow, ili pak Sprint za movement speed boost na nivou celog tima. U slučaju da protivnički tim ima Odina, a vaši saigrači nemaju leap kojim mogu da izađu iz njegovog ultimate skilla Ring of Spears, nije loše uzeti i Phantom koji omogućava saigračima u određenom radijusu da prođu kroz player-made prepreke.
Primeri Guardian buildova
Hunteri su powerhouse gde god se pojave, pa i u Assaultu. Ipak, u mapi gde zbog samo jednog lane-a stackovanje itema nije moguće, njihov build je dosta drugačiji nego u drugim mapama. Generalno, treba napraviti razliku između basic-attack Huntera i ability Huntera i dva tipa buildova koji se fokusiraju na critical hit ili penetration. Mada bilo koji Hunter može da koristi bilo koji tip builda, generalno gledano ability Hunterima bolje ide sa penetration buildovima, dok basic-attack orijentisani Hunteri bolje da idu na crit.
Dakle, ako ste Ah Muzen Cab, Apollo, Artemis, Izanami, Jing Wei, Rama ili Hou Yi, fokusirajte se na crit buildove, dok Anhur, Chiron, Cupid, Medusa, Neith, Xbalanque, Ullr i Skadi bolje funkcionišu sa penetration buildovima. Naravno, sve zavisi i od protivničkog sastava – ako igrate protiv tima koji je prepun Guardiana i Warriora, penetration itemi su vam možda bolja opcija, a ako igrate protiv tima sa 4 Mage boga penetration vam verovatno uopšte neće biti potreban.
Dve najpopularnije opcije za prvi item su Bloodforge i Jotunn’s Wrath. Bloodforge je skuplji, ali daje solidan lifesteal i physical power i može da vas spase u teškim situacijama štitom koji obezbeđuje ako nekog uspete da ubijete. Jotunn’s Wrath, sa druge strane, daje power, penetration i cooldown reduction, kao i manu, što ga čini savršenim za mana-hungry ability Huntere kao što je, recimo, Ullr.
Za crit buildove, obavezan je Deathbringer kao poslednji item, u paru sa Wind Demon, koji obezbeđuju veći Critical Hit Chance i Damage, kao i Attack i Movement Speed buff posle critical hit-a. Ubacite Ninja ili Warrior Tabi, Qin Sais i neki situacioni item (npr. Brawler’s Beatstick kao anti-heal item, ili recimo Hastened Fatalis ako želite da se „prilepite“ za neprijatelja).
Za penetration buildove, umesto Bloodforge uzmite Asi. Jotunn’s Wrath i Titan’s Bane kao poslednji item su obavezni, uz Qin’s Sais i Warrior Tabi. Situacioni itemi u ovom buildu mogu ponovo biti Brawler’s Beatstick, Hastened Fatalis ili recimo Crusher ako želite da uništavate strukture munjevitom brzinom.
Sveti trio omiljenih Hunter Relic-a su Sprint, Purification i Sanctuary, ali, naravno, u Assault-u treba prvo uzeti Meditation, osim ako protivnički tim ima puno CC-a a vi igrate Huntera koji nema CC immune escape u svojim sposobnostima (Ah Muzen Cab, Neith, Skadi, Izanami, Ullr, Hou Yi, Cupid), u kom slučaju vam je Purification najbolji prijatelj. Sanctuary je često bolja opcija nego Sprint u Assaultu ako protivnički tim ima puno bursta, ali ga generalno ne bi trebalo uzimati pre Meditation-a.
Primeri Hunter buildova (varijacije standardnog builda u zavisnosti od protivničkog sastava)
U Mage klasi ima najviše bogova, koji se mogu podeliti u tri grupe. Ubedljivo najveća je klasični Mage koji u kratkom roku svojim sposobnostima mogu da raznesu većinu bogova. Standardni predstavnici ove grupe, od onih koji imaju nekakav escape, su Scylla, Janus, Kukulkan, Poseidon, He Bo, Thoth, Nox, Isis, Hades, Vulcan i Ao Kuang (jedini melee bog u Mage klasi i stoga često igran kao Assassin), dok su oni koji nemaju escape Anubis, Zhong Kui, Zeus, Nu Wa i Ah Puch.
U healer Mage grupi imamo: Hel, Chang’e, Ra i Aphrodite, i u poslednjoj i najmanjoj grupi, basic attack Mage, tu su Sol, Freya i Chronos.
Prvi item je gotovo za sve isti: Chronos Pendant. Cooldown Reduction, regeneracija mane i magical power su među prioritetima svakog Mage-a. Odatle, izbor mogu biti Shoes of Focus, koje daju još mane i cdr-a, ili, češće, Shoes of the Magi, za +10 magical penetration.
Razlike u buildovima nakon drugog itema postaju očiglednije; Demonic Grip za basic attack Mage, Hastened Fatalis je opcija bez koje Freya ne može (ali za Chronosa i Sol nije potrebna zbog njihovih skillova koji ignorišu basic attack movement penalty), kao i neka od lifesteal opcija – Bancroft’s Talon ili Pythagorem’s Piece u slučaju da niste jedini mage u timu. Zatim je tu Spear of the Magus ili Obsidian Shard za magical penetration.
Što se tiče healera, njihovi glavni itemi su Chronos Pendant, Shoes of Focus, Lotus Shield i Rod of Asclepius za najveći mogući heal.
Ostalo zavisi od sastava timova. Nije neobično da Mage uzme neki defanzivni item, npr. Breastplate of Valor protiv tima koji ima dosta physical damage bogova, ili Void Stone protiv timova sa mnogo Mage bogova. Gem of Isolation je dobar izbor za bogove sa AOE skillovima kao što su Poseidon, Kukulkan, Anubis, Ah Puch i slični, jer usporava neprijatelje 25% na 2 sekunde kada im neki od vaših skillova nanese štetu. I za kraj svakog builda, tu je Rod of Tahuti: 125 magical power, regeneracija mane i povećanje magical power za 25%.
Što se tiče Relic-a, izbor je sličan kao za Huntere: Meditation ako suprotni tim nema mnogo CC-a, ako ima, onda Purification ili Sanctuary kao prvi Relic. Purification je bolji ako vaš Mage može brzo da se izvuče skokom iz nezgodne situacije nakon što očistite CC, a ako morate da hodate, Sanctuary može da vas održi živim dovoljno dugo.
Primeri Mage buildova
Warrior je definitivno klasa koja je najfleksibilnija što se buildova tiče. Možete igrati kao support i kupovati iteme koji vam daju više health-a i protection-a, fokusirati se na damage ili, najčešće, neki miks prve dve opcije. To će zavisiti od sastava vašeg tima.
Basic-attack Warriori su Amaterasu, Bellona, Erlang Shen, Osiris i Ravana, a ability Warriori Chaac, Guan Yu, Hercules, Nike, Odin, Sun Wukong, Tyr i Vamana.
Generalno gledano, ono što Warriori najbolje rade je zamajavanje neprijateljskih ranged bogova. Oni koji su izuzetno jaki u Assaultu obično imaju sposobnost da povuku nekog u neprijateljske redove, npr. Tyr i Hercules.
Sa njima ćete uglavnom ići ili na Hide of the Urchin ili Spirit Robe start, zavisno od toga koliko vam je cdr-a potrebno. Hibridni build uključuje neki defanzivni item u zavisnosti od sastava suprotnog tima, obično Bulwark of Hope protiv pretežno magical damage timova ili Breastplate of Valor protiv pretežno physical timova, a osim toga trebaće vam i Warrior Tabi, Jotunn’s Wrath i Frostbound Hammer, ako je vaš Warrior basic-attack orijentisan, ili Titan’s Bane ako je ability orijentisan. Šesti slot ostavite za neki situacioni item – dodatnu defanzivu, anti-heal ili nešto slično.
Postoji nekoliko Warriora za koje vredi uzimati Blink kao prvi Relic, ali Warrior koji bez njega definitivno ne može je Tyr. Takođe je od koristi za Odina, jer je bez Blinka lako predvideti kada namerava da iskoristi ultimate, a tu je i Hercules koji može da ga iskoristi da napravi gadna iznenađenja. Pored neizostavnog Meditation-a, dobre opcije mogu biti Sprint, da što lakše i brže priđete neprijatelju ili ga pojurite, Thorns za reflektovanje štete kada ste u najvećoj gužvi, ili Curse za anti-heal i slow.
Primeri Warrior buildova
Kada ste Assassin u Assaultu, morate da vežbate živce i strpljenje. Bez obzira da li igrate ability-based Assassina (Awilix, Bastet, Camazotz, Fenrir, Hun Batz, Loki, Ne Zha, Ratatoskr, Serqet, Susano, Thanatos i Thor) ili basic-attack Assassina (Arachne, Bakasura, Kali, Mercury, Nemesis), nije lako sačekati oportun trenutak za napad i izdvojiti jednu metu iz protivničkog tima. Prečesto se viđaju Assassini koji ne čekaju pravu priliku već uleću bezglavo u timske borbe gde nemaju šta da traže i umiru u roku od par sekundi. Uvek čekajte da vaši damage dealeri oslabe protivnički tim pre nego što napadnete, a dotle se držite podalje od nevolje i ako imate neki poke ability, koristite ga.
Što se buildova tiče, pravićete Assassine slično kao i Huntere, samo sa više defanzivnih itema. Hide of the Urchin i Shifter’s Shield su često odlični izbori što se defanzive tiče, jer vam pomažu da ostanete živi dovoljno dugo da obavite svoj posao u borbi a ne smanjuju vam potencijal za pravljenje štete. Za ability Assassine tu su za Assault nezaobilazni Jotunn’s Wrath, Warrior Tabi, Brawler’s Beatstick i Titan’s Bane, dok će vam za basic-attack Assassine trebati Ninja Tabi, Asi, Qin’s Sais, Wind Demon i Death Bringer, za brze napade i ekstremno mnogo štete.
Od situacionih itema koje do sada nismo pomenuli, nije loš Stone Cutting Sword koji je attack-defense hibrid jer smanjuje protivnički Physical Protection dok povećava vaš. Hydra’s Lament može da radi kao zamena za Jotunn’s Wrath za basic-attack Assassine, a Void Shield je dobar protiv physical damage timova.
Za Relic važi ista priča kao i za Hunter i Mage klase – prioritet je Meditation, ali i Purification ili Sprint mogu biti prilično dobar izbor.
Primeri Assassin buildova
Taktike tokom partije
Jedna od najvažnijih stvari o kojima treba voditi računa u Assaultu je mana. Čuvajte je! Meditation i mana potion su tu ako vam baš trebaju, ali nije efikasno potrošiti Meditation samo na jednog člana tima koji troši manu kao lud. Prvih 40-ak sekundi do minut koliko treba da minioni krenu da idu niz lane provedite skakućući okolo, ako treba – nema potrebe napadati suprotni tim u tom trenutku.
Ukoliko nemate frontlinere u timu, igrajte oprezno. Ostajanje pod kulom je legitimna taktika u takvim situacijama – ako suprotni tim želi da vas dohvati, moraće mnogo truda da ulože u to, posebno u ranoj fazi igre. Ako se, pak, nađete u situaciji da drugi tim ostaje pod kulom protiv vas, naoružajte se strpljenjem. Uletanje pod kulu je prilično opasno dok ste na početku, koju god klasu da igrate, i možda vam je najbolja opcija da se malo povučete i pokušate da izmamite suprotni tim. Dovoljno je da uspete da ubijete jedno-dvoje, pa da možete da ih oterate do druge kule i uništite prvu kada svi zajedno uđete pod nju.
Ono što se najčešće loše završava je kada jedan ili dva igrača ulete pod kulu jureći polumrtvog neprijatelja bez minion wave-a da bar istrpi tower aggro dok ulaze i još uvek ne napadaju nikog. Čak i sa Assassinom kao što je Bastet koja može relativno lako da uskoči, nanese štetu i iskoči, postoji rizik da joj njena meta CC-om onemogući povratni skok. Prepustite ubijanje polumrtvih neprijatelja vašim saigračima koji imaju neke sposobnosti dugačkog dometa – Ra ili Thoth tu mogu biti prilično efikasni, kao i Janus, Neith, Nox, Vulcan, Nu Wa, donekle i Freya, Rama, Anubis, Agni, Hercules… Ako igrate Assassina, a imate nekog Warriora ili Guardiana da prima štetu od kule za vas dok vi pravite haos, samo napred, ali u ostalim situacijama, uzdržite se od uletanja.
U Assaultu, umiranje je taktika (osim ako umirete svakih 20 sekundi). Pošto nema povratka u fontanu sve dok ne umrete, ponekad se dešava da, kada vašem timu dobro ide, vaš carry ili neki drugi ključni član tima ima samo jedan item dok protivnički tim ima već tri ili četiri. To vas, naravno, stavlja u podređenu poziciju, i što partija dalje odmiče, postaje sve lakše za drugi tim da se uz jedan team wipe potpuno vrati u partiju ili je čak završi. Da biste izbegli tu mogućnost, treba da gledate da umrete čim vam se nakupi 2-3 hiljade golda.
Naravno, najbolje je umreti tako da nikome iz suprotnog tima ne date gold i experience, što se postiže ako vas ubije kula bez da vas iko iz protivničkog tima pipne. U normalnim 5v5 situacijama ovo je nemoguće postići osim ako niste Apollo pa da se ultimate skillom odvezete do feniksa ili titana dok je protivnički tim na prvoj kuli. Ali, u situaciji kada vaš tim ruši kulu, a vi treba da poginete, uđite u domet kule prvi, ili, ako okolo nema nikog iz protivničkog tima, idite pod sledeću kulu koju još niste takli i sačekajte da vas ubije.
Ako baš morate da poginete i ne možete da čekate priliku da vas kula ubije, sačekajte trenutak kada je vaš tim pod svojom kulom ili blizu i ima više živih igrača nego suprotni tim, pa obavestite saigrače da idete u samoubilačku misiju i da vas ne prate. Tako nećete prepustiti brojčanu prednost suprotnom timu i verovatno neće moći da naprave velike probleme vašem timu dok ste van borbe.
Nakon što uništite dve kule i feniksa, čeka vas titan, krajnji objektiv svake mape, pa i Assaulta. Titan se kreće dok napada metu, a prioritizacija mu je ista kao kod kula, pa nemojte dozvoliti da onaj ko prima štetu od titana juri po velikom prostoru ispred neprijateljske fontane jureći nekog polumrtvog Assassina, jer ćete i vi onda juriti za titanom i nećete moći brzo da ga ubijete. Posao Guardiana je da povuče titana ka jednom od dva izlaza i da prima štetu, posao Warriora ili Assassina je da izađe ispred i zamajava protivnike ako su neki od njih živi, a posao svih ostalih je da bace na titana sve što imaju. Za razliku od kula i feniksa kojima samo basic attack može da našteti, kod uništavanja titana Mage klasa igra važnu ulogu jer i ability damage može da mu pravi štetu.
Ako je bar troje iz neprijateljskog tima živo u trenutku kada možete da napadnete titana, a vaš tim još nije blizu maksimalnog levela i nemate nekog jakog burst Mage-a kao što su Poseidon, Anubis, Scylla i slični, povucite se i ne napadajte titana. Bez osamnaestog levela nećete moći dovoljno brzo da pregazite titana i da izbegnete pogibiju – titan je jak, i sve i da uspete da pobijete protivnički tim, verovatno nećete ostati živi da dovršite i titana, što onda protivničkom timu daje priliku za kontranapad.
U situaciji kada se igrači suprotnog tima oživljavaju dok ubijate titana, a on je već skoro mrtav, ponekad vredi napasti svom snagom po cenu pogibije. Ako resetujete titana tj ako se povučete dovoljno da se on vrati na svoje mesto, vratiće mu se i deo health-a. Ne mnogo, ali ako ste ga već bili spustili ispod tog nivoa, postoje velike šanse da ga i ubijete, zato ne dozvolite reset u takvim situacijama. I zapamtite, ako pod titanom jurite kilove da popravite skor, možda ćete ih dobiti, ali ako se drugi povedu za vašim primerom, neće da umre titan, već vi.
Sada kada znate osnove Assaulta, želimo vam puno sreće u Ragnaroku!